Skip to Content

Een dag uit het leven van je fast fashion jeans

Donderdag 8:00 uur, december – India – de start van de productie van denimjeans

Een beetje suf na een nacht onrustig slapen, ontwaakt het wattenstaafje om de dag te beginnen. Het heeft tot 20.000 liter water1 (het equivalent van het wassen van jeans tot 400 keer), talloze pesticiden en zes tot acht maanden gekost om uit te groeien tot één kilo bruikbare vezels. Het katoen heeft echter een vrij lange productiereis voor jeans voordat het de vorm kan aannemen van een stijlvolle fast fashion-jeans. "Ik moet iets aan dit haar doen", denkt het terwijl hij probeert enkele van de punten te onderscheiden die zijn stijl verkrampen.

Dinsdag 09:00 uur, december – Pakistan – van katoen tot garen

Bij het bewonderen van de uitgestrekte landerijen die het ooit zijn thuis noemde - een deel van 35 miljoen hectare dat wereldwijd wordt gebruikt voor de productie van katoengewassen - wordt het katoen over de grens vervoerd. Hier helpt een combinatie van grote machines, onderbetaalde fabrieksarbeiders en twijfelachtige chemicaliën2 het om een ​​nieuw niveau van reinheid te bereiken en om te zetten in garen. "Ik zie er slanker uit", glimlacht de katoenen stof en bewondert zijn nieuwe gesponnen lichaamsbouw.

Vrijdag 10:00 uur, januari – Pakistan – van garen tot stof

Een duik in een giftige bad is niet precies wat het katoengaren voor de ochtend in gedachten had. "Deze new-age detox-behandelingen zijn niet alles wat ze zijn", zegt het licht geïrriteerd. Na een moment moet hij echter toegeven dat zijn nieuwe indigotint behoorlijk de showstopper is. Natuurlijk, het chemische middel dat nodig is om indigokleurstof aan zijn vezels te binden, komt vrij in de waterwegen2, maar schoonheid heeft altijd een prijs, toch? Zonder veel tijd om over slow fashion-alternatieven na te denken, wordt het tot stof geweven, springt aan boord van een vrachtwagen en reist naar Xintang - de Chinese stad die bekend staat als "de hoofdstad van jeans".

Maandag 12:00 uur, januari – China – hoe jeans worden gemaakt

Ik ben gearriveerd! roept de katoenen stof uit en hoest dan. Het dacht altijd dat de geur van succes minder muf zou zijn. "Het is maar goed dat ik geen longen heb", denkt hij, klaar voor zijn transformatie tot het nieuwste must-have fast fashion-item. De arbeiders die hun dromen waarmaken, lijken lang niet zo enthousiast over de talloze uren die nodig zijn om dit te realiseren. Ze werken echter ijverig en het duurt niet lang voordat de katoenen stof een stijlvolle fast fashion-jeans wordt.

Vrijdag 13:00 uur, januari – Duitsland

De jeans gaat aan boord van twee vrachtwagens, een schip en een vliegtuig om een ​​laatste epische reis te ondergaan. Na 14.000 kilometer3 – ongeveer het gemiddelde voor een fast fashion jeans – staan ​​ze tot hun grote vreugde in een Europees warenhuis. Elk jaar worden er wereldwijd een verbazingwekkende 1,25 miljard jeans verkocht4 en ze zijn blij om deel uit te maken van de in-crowd. “Mama zou trots zijn”, glimmen ze, als ze worden opgepikt door een chique vrouw die naar citrus ruikt.

Epiloog

Het leven na de winkel is goed, maar de fast fashion jeans moeten hun naden regelmatig onder de loep nemen. Ze weten dat het gemiddelde kledingstuk maar 3,3 jaar meegaat voordat het wordt weggegooid5. Koortsachtig googlen ze: "Hoe blijf je jong" en "5 manieren om je vrouw geïnteresseerd te houden." Ze leren over de impact van fast fashion en voelen zich een beetje slecht over zichzelf, totdat ze slow fashion ontdekken en beseffen dat het nooit te laat is om een ​​verschil te maken. Ze leren dat het wassen van jeans met het juiste product en het herstellen van onvolkomenheden niet alleen geweldige manieren zijn om hun leven te verlengen, maar ook aanzienlijk beter voor het milieu dan nieuwe kopen. "Heb je gehoord van Kintsugi?", vragen ze hun stijlvolle eigenaar, ervan overtuigd dat het nog niet te laat is om #RethinkNew te gebruiken.

Image credits:
Header image: Getty Images
Image of cotton field: Shutterstock
Image of inside the factory: Getty Images
Image of cotton yarn spinner: Shutterstock
Image of factory workers making denim: Getty Images
Image of retail shop: Stocksy

Bronnen:
1. Wereldwaterdag: de kosten van katoen in het door water geteisterde India
2. De milieu- en menselijke kosten van het maken van een spijkerbroek
De logische Indiaan
3. Cijfers zijn afgeleid van een combinatie van bronnen, waaronder:
De toeleveringsketen voor jeans: transport en energieverbruik beoordelen
(Michael Browne, Julian Allen, Transport Studies Group, University of Westminster, Londen, VK)
Energieverbruik in de UK Jeans Supply Chain (Transport Studies Group, University of Westminster)
4. Denim Jeans-industrie Marktanalyse
5. Onze kleding waarderen: de kosten van Britse mode

 

Benieuwd waar Fleuril staat op het gebied van duurzaamheid? Lees het hier.

Gerelateerde artikelen

  • Blackyoto: het zwartste zwart

    Wat eerlijke mode en 's werelds zwartste kleurstof gemeen hebben

  • Kintsugi wollen trui DIY

    Hoe een wollen trui te repareren met behulp van een oude Japanse filosofie

  • Vintage mode-evolutie

    Drie items die zichzelf vaker opnieuw hebben uitgevonden dan Madonna