Er was eens een sexy paar rode velours broeken die van het rek werden gehaald in de meest exclusieve boetiek van Krakau. Hun nieuwe eigenaar, Sofia, was een gerespecteerde 32-jarige marketingmanager met een hoogstaande baan, alleen overtroffen door haar hoogvliegende sociale agenda. De aantrekkingskracht was er meteen. De volgende twee weken waren ze onafscheidelijk. Sofia nam de rode veloursbroek mee naar elke chique nieuwe opening in de stad. Toen, op een dag, hield het op.
Ze dumpte me... in een tas, samen met een minirok met tijgerprint waarvan ze de kaartjes nooit had verwijderd," vertelde mijn vriend, de rode velours broek, me op een dag bij de koffie, "blijkbaar kreeg ik geen "vonk" vreugde”1.” Er waren vijf jaar verstreken sinds die noodlottige dag - en ze was niet de enige. In een stad met een miljoen modemogelijkheden werd het steeds populairder om in de prullenbak te worden gegooid2. Als een gezwollen roze rok, ook steeds ouder wordend, begreep ik haar verontwaardiging. 'Sofia was duidelijk een verplichtingsfobie,' zei ik, een beetje verdedigend.
'Ze was niet bang voor toewijding,' wierp de rode velours broek tegen, terwijl ze een zoomlijn schudde, 'Betrokkenheid is gewoon niet meer in de mode. Snelle mode wel.”
Later die avond, in het comfort van mijn eigen kledingkast, achtervolgden haar woorden me. Ik kon het niet helpen, maar vroeg me af, was het waar? Was het idee van loyaliteit uit de mode geraakt in een tijd van groter, beter, sneller?
Het is zo", mijn goede vriend, de kleine zwarte jurk, verduidelijkt, "als je commitment wilt, moet je relevant blijven - een klassiek palet, nette naden en je moet af en toe de andere kant op kijken als je vrouw andere kleding probeert.” Zij en haar eigenaar, Margit, waren de afgelopen 17 jaar met veel plezier toegewijd. Ze vergezelde Margit naar officiële werkevenementen en Margit kocht haar Fleuril Renew. "Daarom sta ik op een goede wasverzorging", zei ze, terwijl ze een riem over het hangende rek op de binnenplaats veegde: 'Het is slow fashion'. “Je moet slim zijn”, beaamde onze pragmatische vriend, het grijze krachtpak, “er worden elk jaar 80 miljard nieuwe kledingstukken geconsumeerd3. Wil je een statistiek zijn? Zo niet, dan moet je het heft in handen nemen.” Later zou ze alle dingen opsommen die ze had geprobeerd om relevant te blijven: broches, riemen, patches en 'het incident' - toen haar eigenaar dikke kussens in haar schouder had gestopt voor een feest uit de jaren 80. 'Soms moet je kinky worden om het interessant te houden,' haalde ze haar schouders op.
Op weg naar huis keek ik naar een fles zwarte textielverf. Was dit het antwoord om fast fashion te vertragen? Was het tijd dat alle damesoutfits zich moesten aanpassen of op de vuilnisbelt belandden? "
''Absoluut niet," riep mijn rode velours vriend uit, toen ik het onderwerp ter sprake bracht, de volgende week tijdens de barre-klas: "Waarom zou je überhaupt leven als je gewoon wilt zijn zoals iedereen? Daarom heb ik besloten om geen broek meer te zijn.” Ze pauzeerde voor een dramatisch effect.
Het was allemaal een paar dagen eerder gebeurd, zei ze, nadat ze door weer een kortstondige affaire in een tweedehandswinkel was beland. In het begin was ze gekrenkt, maar het toeval wilde dat de coolste slow fashion-ontwerper van Krakau, Ania, langsliep. “Ze pakte me op, scheurde me aan stukken en naaide me aan elkaar. Ik heb me nog nooit zo levendig gevoeld,' straalde ze, 'en kijk me nu eens aan - ik ben een draagtas!'
Die avond kreeg ik een hernieuwd gevoel van hoop. Natuurlijk, veel mensen zouden damesoutfits blijven behandelen als wegwerpartikelen - iets om te dragen en te dumpen. Maar er zouden ook mensen zijn die schoonheid in imperfectie zagen. Dat is de wereld waar ik voor koos om deel van uit te maken - de wereld die schitterde met broches, overvolle schoudervullingen en die mode met een kant van bewustzijn aannam. In de woorden van de grote Yves Saint Laurent: "Mode vervaagt, maar stijl is eeuwig."
Image credits:
Header image: Shutterstock
Bronnen:
1. Marie Kondo's enige voorwaarde om items te bewaren die geen "vreugde opwekken"
2. Milieu-impact van de textiel- en kledingindustrie
3. De echte kosten: impact op het milieu
Net als deze personages is Fleuril meer dan alleen een mooi gezicht. Lees hier alles over onze reis naar duurzaamheid.