Fast fashion jeans: de ultieme jetsetter

Op het eerste gezicht lijkt je jeanscollectie misschien weinig gemeen met Liz Taylor of een A320, maar je kunt niet verder van de waarheid zijn. Alle drie staan ​​ze bekend om hun voorliefde voor reizen en lange expedities. Benieuwd hoeveel van de wereld jouw jeans precies heeft gezien? Lees verder en alles zal onthuld worden.

Een voorwoord: afstand en snelle mode – het is ingewikkeld

Van nature is fast fashion een beetje manisch. In een poging om de meest fashion-forward looks te leveren, in de kortste tijd en tegen de laagste prijzen, is het altijd een race om een ​​eindeloze reeks deadlines te halen. Een bijproduct van al het gehaast is dat kleine details - zoals de herkomst van materialen - kunnen worden gemist. In feite kan het vaak moeilijk zijn om tegen de tijd dat de katoenbalen die worden gebruikt voor de productie van jeans bij de fabriek aankomen, te achterhalen waar ze vandaan komen. komt omdat katoen van verschillende boerderijen, vaak uit meerdere landen, wordt gemengd voordat het de eerste fase van het productieproces van jeans bereikt.

Wat het nog ingewikkelder maakt, zijn alle andere elementen die bijdragen aan de manier waarop jeans worden gemaakt. Stukken zoals elastaan, synthetische kleurstoffen, klinknagels, knopen en ritsen komen uit alle hoeken van de wereld om meer geografische ambiguïteit in de mix te brengen. Het resultaat is dat op de glorieuze dag waarop ze hun grootse warenhuisdebuut maken, de gemiddelde fast fashion-jeans nauwelijks weet waar hij vandaan komt, laat staan ​​hoe ver hij heeft gereisd. 

Fast fashion jeans-statistieken om te redden

Door de complexiteit van het fabricageproces is de afgelegde afstand moeilijk vast te stellen. Meerdere cijfers komen echter dicht in de buurt van het schetsen van hoe ver een fast fashion-jeans reist tijdens zijn productlevenscyclus.

Ein Paar Fast-Fashion-Jeans, das im Laufe der Produktion wahrscheinlich bis zu 60.000 Kilometer weit gereist ist

Alleen de basis voor het maken van spijkerbroeken

Laten we beginnen met 14.000 kilometer1. Dit is hoe ver een gemiddelde fast fashion-jeans aflegt, als je één bol katoen volgt van de boerderij, door het jeansproductieproces, naar het warenhuis. En hoewel dat het ruwe equivalent is van de afstand die een gemiddelde Europeaan jaarlijks aflegt, is het verre van het hele plaatje.

Een beetje meer van het productieproces van denim jeans

Als de berekening rekening houdt met katoen van alle boerderijen die betrokken zijn bij de productie van jeans, verdubbelt het cijfer bijna. Gebruik synthetische indigo-kleurstof, die vanuit Duitsland2 komt en het stijgt met minstens 4.000 kilometer. Denim met elke vorm van stretch, inclusief je goede vriend de skinny jeans, vereist elastaan ​​en 18.000 kilometer extra, aangezien het meeste in Brazilië wordt geproduceerd.

Voeg de fast fashion details toe

Koperen knopen, klinknagels, ritsen, katoenen draad en extra stof voor zakvoering moeten van ver komen. Tegelijkertijd moet puimsteen uit Turkije worden aangevoerd voor een trendy verweerde afwerking2. Uiteindelijk kunnen maar liefst 15 landen betrokken zijn bij de creatie van een enkele spijkerbroek en met elke toevoeging stijgt het cijfer3. Hoewel het lastig is om het nauwkeurig vast te pinnen, bereikt het zeker meer dan 60.000 kilometer - de afstand die een van Europa's drukste straalvliegtuigen heeft afgelegd tijdens een week non-stopvluchten4.

Vele handen maken het werk van fast fashion jeans

Eine Frau näht ein Paar Jeans, die im Laufe der Produktion durch tausende Hände gehen

Behalve dat je met verschillende vervoersmiddelen over de hele wereld ronddwaalt, schudt je denim ook meer handen dan een diplomaat op een wereldwijde conventie. Omdat de productie van jeans nog steeds grotendeels afhankelijk is van handarbeid, komt je fast fashion jeans in contact met veel mensen tijdens hun leven. Van boeren tot chauffeurs, fabrieks- en fabrieksarbeiders tot bevrachtingspersoneel en management; zelfs volgens de meest conservatieve schattingen raken meer dan 2.000 handen een enkele spijkerbroek aan - en er worden jaarlijks 1,2 miljard spijkerbroeken over de hele wereld verkocht5. Dit zijn enkele solide feiten om te overwegen.

Jeans om over na te denken

Na al het werk dat ze doormaken, overleven de meeste fast fashion-jeans niet langer dan twee jaar in een Europese garderobe. In de tijd die u nodig had om dit artikel te lezen, is er in heel Europa zelfs meer dan 300.000 kilo textiel in de prullenbak gegooid6. Dit is waarom duurzame mode belangrijk is en waarom je #RethinkFashion zou moeten doen.

Image credits:
Header image: Stocksy
Close-up image of back pocket of jeans with pencils sticking out: Stocksy
Close-up image of jeans being sewed: Getty Images

Bronnen:

  1. Cijfers zijn afgeleid van een combinatie van bronnen, waaronder:
    De toeleveringsketen voor jeans: transport en energieverbruik beoordelen (Michael Browne, Julian Allen, Transport Studies Group, University of Westminster, Londen, VK)
    Energieverbruik in de UK Jeans Supply Chain (Transport Studies Group, University of Westminster)
  2. De geografische gebieden van de mode: consumptie, ruimte en waarde (Louise Crewe)
  3. Het kan tot 15 landen duren om één spijkerbroek te maken
  4. 58.000 mijl en 46 vluchten: een week in het buitengewone leven van een modern vliegtuig
  5. Marktanalyse voor denimjeansindustrie
  6. De problemen van de mode-industrie in één oogopslag

Gerelateerde artikelen

  • Slow fashion versus eerlijke handel

    Bewuste keuzes en buzz-termen uitgelegd

  • Een dag uit het leven van... je spijkerbroek

    Van gewas tot winkel, je jeans vertelt het epische verhaal van hun leven